Základní informace
Základní informace pro voliče
Volby se konají:
- na území České republiky ve dvou dnech, kterými jsou pátek a sobota.
První den voleb začíná hlasování ve 14.00 hodin a končí ve 22.00 hodin.
Druhý den voleb začíná hlasování v 8.00 hodin a končí ve 14.00 hodin. - v zahraničí
- na zastupitelských úřadech nebo konzulárních úřadech České republiky, s výjimkou konzulárních úřadů vedených honorárními konzulárními úředníky (dále jen "zastupitelský úřad ČR"), ve 2 dnech, kterými jsou:
- voliči dlouhodobě pobývající v zahraničí mohou využít možnosti hlasovat korespondenčně
Informace ke korespondenčnímu hlasování:
https://mv.gov.cz/volby/clanek/korespondencni-hlasovani.aspx
https://mzv.gov.cz/jnp/cz/zahranicni_vztahy/korespondencni_volba/index.html
Prokázání totožnosti
Voliči mohou svoji totožnost prokázat eDokladem
Seznamy voličů
Stálý seznam voličů vede Obecní úřad Velký Týnec pro voliče, kteří jsou ve Velkém Týnci přihlášeni k trvalému pobytu. Každý volič si může v úředních hodinách na Obecním úřadu ve Velkém Týnci v kanceláři evidence obyvatel, Zámecká 35, 78372 Velký Týnec ověřit, zda je zapsán v seznamu; může požadovat doplnění údajů nebo provedení oprav. Obecní úřad Velký Týnec je povinen do 48 hodin žadateli vyhovět nebo mu v této lhůtě písemně sdělit důvody, proč žádosti vyhovět nelze.
Voličské průkazy
Volič, který se nebude zdržovat v době voleb do Poslanecké sněmovny konaných ve volebním okrsku v místě svého trvalého pobytu, může hlasovat na voličský průkaz v jakémkoliv stálém volebním okrsku na území České republiky nebo ve zvláštním volebním okrsku v zahraničí i ve svém volebním okrsku. To platí i v případě krátkodobé hospitalizace nebo v případě, že volič neví, kde se přesně ve dny voleb bude nacházet.
Žádat o vydání voličského průkazu je možné od vyhlášení voleb na obecním úřadě podle místa trvalého pobytu voliče.
Písemně lze žádat do 26. 09. 2025 do 16:00 hodin (doručení žádosti úřadu):
- na listině opatřené úředně ověřeným podpisem voliče, nebo
- v elektronické podobě prostřednictvím datové schránky voliče. Volič může pro podání žádosti využít svou datovou schránku jako fyzické osoby nebo i podnikající fyzické osoby. Datovou schránku právnické osoby použít nelze.
- další možností je podání žádosti přes Portál občana, kdy po přihlášení do tohoto portálu bude volič moci jednoduše vyplnit žádost a zaslat ji prostřednictvím své datové schránky obecnímu úřadu příslušnému podle místa trvalého pobytu. Pro podání žádosti o voličský průkaz tímto způsobem je nutné disponovat některým z prostředků elektronické identity a datovou schránkou fyzické osoby (nestačí datová schránky podnikající fyzické osoby). Výhoda podání žádosti přes Portál občana spočívá v tom, že žádost o vydání voličského průkazu je automaticky vyplněna příslušnými údaji o konkrétním voliči.
Osobně nejpozději do 01. 10. 2025 do 16:00 hodin. Volič s trvalým pobytem ve Velkém Týnci v úředních hodinách Obecního úřadu Velký Týnec, v kanceláři evidence obyvatel.
Obecní úřad může voličský průkaz vydat 15 dnů před volbami, tj. od 18. 09. 2025 a to tak, že jej vydá:
- voliči nebo tomu, kdo má plnou moc opatřenou úředně ověřeným podpisem voliče, osobně předá nebo
- zašle poštou na adresu, kterou volič ve své žádosti uvedl.
Voličský průkaz nelze zaslat v elektronické podobě do datové schránky žadatele, protože se jedná o tiskopis s ochrannými prvky!
Existují i situace, kdy obecní úřad nemůže voliči na jeho žádost voličský průkaz vydat:
- volič není v dané obci přihlášen k trvalému pobytu a z tohoto důvodu jej obecní úřad nevede ve stálém seznamu voličů,
- voliči již byl vydán voličský průkaz pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, v takovém případě nemůže být voliči vydán druhý voličský průkaz pro tytéž volby.
Při ztrátě nebo odcizení voličského průkazu nelze vydat duplikát.
Žádost o vydání voličského průkazu.
Kontakt k seznamům voličů a voličským průkazům:
- Radka Tomečková, tel: 588 151 115
Obecné informace k volbám:
- Ilona Bartáková, tel: 585 151 111
Okrskové volební komise
Volební strany mohou starostovi delegovat své členy nejpozději do 02. 09. 2025.
Dne 11. 09. 2025 od 11 hodin bude následovat pro předsedy, místopředsedy a zapisovatele povinné školení k zásadám hlasování a systému zjišťování a zpracování výsledků hlasování ve volbách, které provádí Český statistický úřad a Magistrát města Olomouce